10 10/14
19:13

Bauturile energizante – argumente pro si contra

bauturi-energizanteIn primul rand, sa prezentam principalele avantaje ale bauturilor energizante:
1. Acestea furnizeaza combustibilul necesar pentru a ajuta atletul sa ajunga la performantele fizice de care are nevoie si care nu ar putea fi atinse fara o doza suplimentara de energie.
2. Cafeina ajuta la ameliorarea functiilor cerebrale si a conexiunilor nervoase care permit rezultate superioare.

Insa, iata si argumentele contra care se aduc in defavoarea bauturilor bazate pe doze mari de cafeina:
1. Pot duce, in mod necontrolat, la caderi extrem de bruste de energie, acestea facand inutile toate efectele pozitive generate de substantele care sustin efortul.
2. Pe termen lung, bauturile pot cauza un numar de probleme de sanatate, unele dintre acestea fiind listate mai jos in acest articol.

Un sfat sugerat de catre specialisti este ca, atunci cand o persoana doreste sa treaca printr-o perioada de efort fizic si psihic intens, sa se asigure ca bea o cantitate mare de lichide, atat inainte, cat si si dupa consumarea diferitelor sortimente de bauturi energizante. Greseala de a nu hidrata propriul corp va duce la o deshidratare rapida care se soldeaza cu crampe dureroase si de durata. In general, cafeina este principala problema a deshidratarii rapide, deoarece aceasta elimina intr-un timp foarte scurt mare parte din apa care se afla in muschi si organele interne ale corpului.
In avans, trebuie sa ne asiguram ca exista stocata o cantitate suficienta de potasiu si magneziu, ambele minerale reprezentand, de asemenea, doua dintre substantele principale care sunt eliminate de catre cofeina. In majoritatea ocaziilor, inainte de consumarea bauturilor energizante, atletii ingereaza si tablete de potasiu sau o pastila cu magneziu care vor ajuta la reglarea sanatoasa a batailor inimii lor. De asemenea, inainte de a merge la culcare ori chiar dupa trezire dimineata, este o idee buna sa se bea un pahar sau doua de apa pentru a pastra corpul hidratat si a avea o cantitate suficienta de lichide pe timpul noptii.

Este contraindicat sa se consume si alte surse majore de cafeina, in cazul in care se beau doze mari de energizante. O problema majora din ultima vreme este ca multi tineri, sau chiar persoane mai in varsta, apeleaza la mai multe surse de substante bazate pe cafeina. In cazurile dramatice, rezultatul final duce la insuficienta cardiaca acuta care provoaca decesul. Recomandarea medicilor este sa se consume doar o bautura energizanta, aceasta avand mai mult decat suficienta cofeina care sa sustina activitatile din cursul zilei.
Tinerii care fac sport intens in liceu si facultate este bine sa se abtina de la consumul frecvent de energizante, deoarece ritmul lor cardiac este deja foarte ridicat si inima este foarte solicitata de la tot felul de antrenamente care constau in exercitii viguroase.

Un sfat important de sanatate care trebuie luat in seama este ca, daca ne confruntam cu dificultati mari de respiratie sau simtim crampe in partea stanga a toracelui, sa ne prezentam la un doctor specializat in probleme cardiace imediat. In cazul deshidratarii care ajunge pana la punctul in care se produce ameteala si exista pericolul de lesin, persoana va bea foarte multa apa si va sta in genunchi la marginea patului ori se poate culca.
Consumul de bauturi bazate pe cantitati mari de cafeina este, de obicei, o sursa alternativa care trebuie utilizata cu atentie pentru cresterea energiei proprii, insa cea mai buna metoda de a avea energie pe durate indelungate de timp este sa se efectueze exercitii si sa se manance sanatos in fiecare zi. Pentru toti tinerii sau adultii care citesc acest articol, este contraindicat sa se exagereze cu aceste bauturi. Corpul este inca tanar si ar trebui sa aiba deja o cantitate suficienta de energie, care sa ajunga la efectuarea tuturor activitatilor care se desfasoara la liceu sau facultate. Pentru adulti, trebuie sa se ultilizeze o doza de indemanare si atentie, atunci cand se decide sa sa consume in mod mai frecvent aceste bauturi foarte energizante.

FacebookGoogle+LinkedInPinterestRedditTwitter